SEO voor beginners – Mensen lezen niet

Meer klanten naar je site lokken. Hoe ingewikkeld kan dat zijn? Kwestie van zorgen dat je bovenaan komt te staan bij Google. Simpel. Als het gaat om Search Engine Optimisation (SEO) mag ik mezelf ervaringsdeskundige noemen. Ik heb sinds 2000 een site die het prima doet bij zoekopdrachten als ‘freelance copywriter‘ en ‘copy & concept‘. Ook mijn andere sites doen het redelijk. Zo halen Zorro Immo en Immogo de eerste pagina bij allerlei combinaties van ‘huizen’ en ‘particulieren’ met franse geografische namen: ‘huizen van particulieren bourgogne.

Adverteerders opgelet
Het opschepverhaal hierboven dient een hoger doel. Het toont aan dat je ook als relatieve SEO-leek (ik heb de ballen verstand van meer ingewikkelde technieken) de vindbaarheid van je site kunt versterken. Gewoon met tekst! Veel van mijn collega-tekstschrijvers en opdrachtgevers weten dat natuurlijk al lang. Dit artikeltje is dan ook vooral bedoeld voor mensen die minder goed ingevoerd zijn in het hele zoekmachineoptimalisatiegebeuren. En die zijn er. Het bewijs? Ik krijg regelmatig het verzoek de teksten op de site vooral kort te houden. “Want”, zo beweert de klant: “Mensen lezen niet”.

Duh!? Mensen lezen niet?
Dat is een boude bewering. En onzin bovendien. Mensen lezen wél, als je ze maar iets voorschotelt dat ze de moeite waard vinden. Zodra iemand vermoedt dat er informatie in een tekst staat waar hij iets aan heeft, wil hij hem graag lezen. Als je wasmachine kapot is, wil je best even een forum doorspitten op zoek naar een oplossing. En als iemand belooft dat je zonder veel moeite hoger in Google kunt scoren… precies. Tja, en verder moet de tekst natuurlijk vlot en helder geschreven zijn, zodat de lezer je verhaal zonder moeite kan volgen.

Google is gek op tekst!
Het belangrijkste argument voor het plaatsen van veel tekst op je site, is dat Google woorden vréét! De zoekmachines lezen alle zichtbare tekst (dus geen plaatjes van woorden!) op je site. Speciale programma’s (robots of bots) analyseren je site en kijken of het allemaal een beetje klopt en of je geen truukjes hebt uitgehaald om de robot te foppen. Zo tellen vetgedrukte woorden zwaarder mee in de indexering. Ook woorden die meerdere malen op een pagina voorkomen, worden extra meegerekend. Maar niet als ze té vaak voorkomen. De tekst moet logisch blijven, met een normale verhouding van werkwoorden, lidwoorden en zelfstandig naamwoorden.

Google is niet gek.
Bij twijfel aan de logica van een tekst, als het lijkt of teksten voor de zoekmachine zijn geschreven en niet voor de bezoekers, kan een site ‘strafpunten’ krijgen. En zelfs gediskwalificeerd worden! Het is mij wel overkomen dat ik iets te enthousiast met mijn trefwoorden had gestrooid en mijn site ineens onvindbaar bleek. Verbannen naar een achterafpagina in de zoekresultaten. Geloof me, dan baal je.

Schrijf om gelezen en gevonden te worden
Op een site die veel tekst bevat zullen de bezoekers vast niet alles helemaal lezen. Maar ze vinden hem tenminste! Een site met heel korte, algemene teksten wordt misschien wel integraal gelezen, maar alleen door mensen die de link aantroffen in een advertentie of een ander medium. Hij wordt namelijk niet gevonden door degene die via Google zoekt naar trefwoorden die de site niet bevat.

Volgende keer meer
Ik zei al, dit stukje is minder interessant voor mensen die de materie al redelijk kennen. Die mogen er hieronder gaten in schieten of aanvullingen op doen. Ook vragen zijn welkom. Als je geregistreerd bent, kan iedereen via je naam naar je site doorklikken. Goed voor je ranking. Maar daarover graag later meer. In SEO 1.02.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>