Je bent wat je tweet – het nut van meerdere Twitter-accounts

Het is geen geheim dat ik verschillende twitter-accounts heb. Ik heb daarvoor gekozen omdat ik om verschillende redenen tweet. Op mijn hoofdaccount @KrekHak gaat het vooral over persoonlijke en zakelijke dingen, mijn leven in Frankrijk, mijn werk als SEO copywriter en wat me zoal opvalt in de maatschappij.

Voorheen plaatste ik als @krekhak ook veel kritische tweets over hufterige internetfenomenen, journalistieke hufters en ander zinloos verbaal geweld. Dat leidde soms tot lange discussies over moraal en fatsoen waarbij het er af en toe heftig aan toe ging. Woordenwisselingen waar mijn klanten en vrienden niet per se op zaten te wachten. Daarom creëerde ik een nieuw account – @nieuwehufters – speciaal voor dit onderwerp. Kan ik lekker dooremmeren over fatsoen en moraal zonder daarmee de timeline te vervuilen van mensen die mij om andere redenen volgen.

Noem het doelgroepdenken.
Zij die de tweets van @nieuwehufters lezen, doen dat omdat ze ook voor de vrijheid van meningsuiting zijn, en/of voor een fatsoenlijk gebruik van dat recht, en/of tegen internethufters en anonieme toetsenbordterroristen. Of juist vóór hufterig gedrag in het openbaar en dus geïnteresseerd in degenen die zich daartegen verzetten.

Anoniempje?
Overigens wil ik @nieuwehufters niet gebruiken om me achter te verschuilen. Ik vind dat je persoonlijk achter je mening moet durven staan. Daarom schreef ik in het profiel van @nieuwehufters “tweet ook als @krekhak” en staat bij @krekhak mijn echte naam. Helder. @nieuwehufters verwijst naar een apart weblog: Hufterhunter. Eigenlijk met dezelfde functie als het twitter-account: mijn rol als huftergisper scheiden van mijn ‘gewone’ persoonlijke en zakelijke leven.

Derde en vierde account
Naast @krekhak en @nieuwehufters heb ik nóg een paar twitter-accounts, onder meer om reclame te maken voor mijn Franse onroerend goed-sites. Maar dat zijn puur zakelijke sites, bedoeld om de volgers op de hoogte te houden van nieuwgeplaatste huizenadvertenties. Voor wie het interesseert: @immogo en @immoa3.
Het instellen van diverse Twitter-accounts kun je vergelijken met het creëren van verschillende Google + circles. Zo kun je bepaalde informatie gericht sturen aan mensen die juist die informatie willen ontvangen.  En een bepaald deel van je activiteiten heel bewust loskoppelen van je publieke profiel. Niks mis mee.

Verschillende twitter-accounts voor bedrijven
Bedrijven die zeer verschillende doelgroepen willen bereiken met hun tweets doen er goed aan mijn voorbeeld te volgen. Denk aan aparte accounts voor aparte talen. Zo voorkom je dat je Franse doelgroep Engelse tweets moet gaan proberen te begrijpen (in Frankrijk voor veel mensen echt een probleem). Of accounts voor verschillende bedrijfsonderdelen. Een autodealer kan bijvoorbeeld apart tweeten voor de corporate doelgroepen. Een Fleetmanager vindt nu eenmaal andere informatie interessant dan een particuliere klant.

Géén Twitter?
Tja, dat kan natuurlijk ook. Maar persoonlijk vind ik dat een twitter-account, gekoppeld aan een blog en een facebook-pagina, erg goede middelen zijn om een bedrijf top-of-mind te houden bij een intrinsiek geïnteresseerde doelgroep (anders volgen ze je namelijk niet). En heb je geen zin om zelf te Tweeten of te bloggen? Huur dan een professional in. Ik weet nog wel iemand.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>