Wat is goede content? Kwaliteit volgens Google.

Dit artikel is een vervolg op ‘De SEO-Bullshit-detector van Google gaat voor kwaliteit.

Als je uit het oogpunt van zoekmachineoptimalisatie de vraag stelt: “Wat is goede content?” heb je het over kwaliteit volgens Google. Maar Google doet juist ontzettend zijn best om uit te vinden wat de zoeker goede kwaliteit vindt. Dat moet jij dus ook doen. Terug naar de basisdefinitie van kwaliteit, uitgedrukt in het oordeel van de doelgroep. Als jouw beoogde lezer het goed vindt, is het goed. Als jouw (potentiële) klanten graag op jouw site komen, is de content kennelijk OK.

Buzz is Bingo
Ik realiseer me best dat ik hiermee de vraag niet beantwoord. Wat is kwaliteit? Een belangrijk kenmerk is denk ik originaliteit. Je moet intelligente, unieke content maken om je te onderscheiden van de sukkels en de na-apers. Presenteer

informatie waar mensen van opkijken, zodat ze enthousiast raken en je content actief gaan verspreiden door ernaar te linken.

Ze noemen je artikel op Facebook, Twitter, LinkedIn en discussiefora en verwijzen er naar op hun eigen site. Als je mazzel hebt, pikt een belangrijke site in je vakgebied het op en krijg je ook daar een linkje terug.

Buzz is bingo, omdat Google het rumoer registreert en concludeert dat je kennelijk iets goeds hebt gedaan. Je kwaliteit blijkt uit de reacties van je doelgroep.

Meer concreet: hoe creëer je kwaliteit?
Wat je in ieder geval níet moet doen is ideeën en content van anderen herschrijven en larderen met veel trefwoorden. Je ziet nog veel te vaak van die ‘affilliate’ sites met heel veel trefwoorden maar zonder nieuwe informatie.

Als dit soort sites al bezoekers trekken, dan zullen deze vooral teleurgesteld zijn. Dat levert geen opgestoken duimpjes, likes en retweets op.

Wat je wél moet doen?
Nuttige en vooral nieuwe informatie geven. Zet je briljante visie in om je bezoekers te verbazen. Of geef gewoon handige tips die op een of andere manier raken aan je kernactiviteit.

Verkoop je reisverzekeringen, start dan een blog met informatieve artikelen over ‘annulering bij terrorisme’ en ‘kosten van gipsvluchten’. Dat zijn namelijk concrete vragen waar mensen naar zoeken.

Als ze het antwoord bij jou vinden, het inhoudelijk nuttig is en ook nog een beetje lekker weg leest, stijgt de kans dat ze het artikel doorspelen aan hun naasten en vrienden.

Verkoop je kaas? Zorg voor aas.
Een schattige foto van een muis op een Edammer, een infographic over kaasconsumptie in verschillende provincies, een sappig verhaal over het vetgehalte van 40+ of een droogkomische verhandeling over de gaten in de Gruyère… als het interessant of lollig is, stijgt de kans dat je bezoekers het gaan delen.

Zo wordt elk kaasweetje uniek aas voor nieuwe bezoekers. En zoals gezegd, Google kijkt niet naar wat je in het water gooit, maar naar de plons die het veroorzaakt bij de mensen die er toe doen.

Wordt het een feeding frenzy? Dan heb je goud in handen.

Informeren, net verkopen
Veel ondernemers vinden het moeilijk om informatie te verstrekken die niet meteen verkoopt. Die willen liever commerciële verhalen over de kwaliteit van de kaas, de nieuwe indrukwekkende kaasverpakmachine, de prijzen die hun kaas won op een Frans festival de fromage en BREKEND! NU! Twee kazen voor de prijs van één!!!!

Maar dit soort informatie – hoe boeiend ook voor de ondernemer zelf – levert geen likes en retweets op. Geen buzz. En daarmee geen voeding aan de vindbaarheid bij Google. Denk dus goed na over wat je doelgroep écht interesseert. En echt, dat is geen superduper kaasverpakmachine, maar… een foto van een muis op een Edammer.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>