Mag de copywriter zich bemoeien met SEO?

Beetje een rare vraag, want de meeste tekstschrijvers zullen search engine optimalisation* (SEO: schrijven om goed gevonden te worden via Google) inmiddels als onlosmakelijk onderdeel van hun vak zien. Toch krijg ik nog wel opdrachten met in de briefing de opmerking: “Je hoeft alleen de tekst maar te schrijven. De SEO, dat doet een extern bureau.”. HEU?!

Webcopy ís SEO
Ik schreef het al eerder: hoe briljant ook, een webtekst die geen rekening houdt met SEO wordt niet gevonden. En dus niet gelezen. Dan kun je nog beter een fluttekst schrijven die wél gevonden wordt. Als het aanbod op de site sterk genoeg is, heb je tenminste nog een beetje kans op handel. Een fantastische mooie tekst die onvindbaar blijft kun je net zo goed in een stuk steen hakken en dan in een zo diep mogelijke kuil in de achtertuin begraven. Krijg je in ieder geval wat lichamelijke oefening.

Je kunt geen goede internetsite schrijven zonder na te denken over trefwoorden, zoekcombinaties, geografische bepaling van de doelgroep en aanpalende zoektermen. Als hypotheekverstrekker kun je bijvoorbeeld ook iets doen met termen als ‘verhuisbedrijf’, ‘huis verkopen’, ‘opstalverzekering’, ‘tuinarchitect’ en zelfs ‘verloskundige’. Dat zijn immers dingen waar mensen mee bezig zijn als ze (gaan) nadenken over een nieuw huis.

Naast de inhoud van de tekst zijn er nog veel meer voorwaarden voor de goede vindbaarheid van een site. De domeinnaam, technische toegankelijkheid, de snelheid, de relevantie, een logische opbouw met de juiste interne verwijzingen, url’s, page titles en descriptions, de sitemap, incoming links en sinds kort ook de actualiteit. Google houdt nu nóg meer rekening met de waardering van de bezoekers. Sites die vaker aangevuld worden met nieuwe relevante content en die bovendien regelmatig genoemd worden in de socal media zullen allicht beter bezocht worden. En dus hoger gaan scoren dan statische webstekken waar niemand ooit naar verwijst.

Wat dit laatste betreft nog een tip: hang een blog in je site, voeg minimaal een keer per week een nieuw artikel toe en probeer elke posting breed bekend te maken via Twitter en Facebook. Dat kan een enorme Google-boost opleveren. Geen tijd of inspirate om elke week een stukkie te schrijven? Ik weet nog wel iemand.

———

*Een veelgemaakte schrijffout in je tekst wil ook nog wel eens wat extra hits opleveren. En mensen die minder goed in het onderwerp thuis zijn kunnen vást wel een beetje hulp gebruiken.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>