SEO-bullshit-detector van Google gaat voor kwaliteit

Interessant nieuws: Google zaagt aan de stoelpoten van technische SEO-specialisten. En terecht, want Search Engine Optimisation is toch vooral een trucje om mensen naar een site te lokken. Daarbij gelden nogal rare regels. Zo schrijven SEO-nerds ons tekstschrijvers voor hoe vaak een bepaald woord op een pagina voor moet komen om te zorgen dat die pagina goed scoort bij Google. De gouden regel is 3% van het tekstvolume. Dus als het woord niet minstens drie keer voorkomt in elke 100 woorden (en dus 9 keer op een pagina van 300 woorden) dan is het een ‘slechte tekst’.

Teksten voor bezoekers
Onzin, natuurlijk. Een tekst met maar één keer het trefwoord kan een perfect verhaal zijn. En gelukkig vindt Google dat ook. Met de huidige versie van de zoekmachine (hummingbird of kolibrie) let Google minder op woordfrequentie en meer op de kwaliteit van de tekst. Maar… wat is dan kwaliteit? Als je dat aan Google’s webspam-specialist Matt Cutts vraagt, komt hij al jaren met ongeveer hetzelfde antwoord: “Een site is goed als hij is geschreven voor de mensen die hij wil bedienen.” Je zou zeggen: “Ja, dat dank je de koekoek!” (afgekort: “DUH!”) maar gek genoeg worden nog steeds heel veel sites puur geschreven om te voldoen aan de SEO-richtlijnen. Onleesbare rommel verder, maar ze scoren wél lekker bij Google! Nog wel.

Guilty, your honour!
Eerlijk gezegd heb ik me er zelf ook schuldig aan gemaakt. Ook ik schreef hele sites vol met de oude SEO-regels in het achterhoofd. Sterker, op dit blog staan diverse artikelen over SEO. Inclusief uitleg over hoe je met de juiste url en paginatitel plus voldoende trefwoorden hoger kon komen in Google. Toen ik die stukken schreef, was dat ook zo. Maar Google wordt slimmer, en een website met op elke pagina een bepaald trefwoord in de url, de page title, de H1-kopregel en precies 3% van het tekstvolume lijkt behoorlijk verdacht. Zeker als door dat neurotische getrefwoord de teksten minder lekker gaan lopen.

Schrijven voor de toekomst
Overigens denk ik dat de oude SEO-trucs voor Nederlandse teksten nog steeds werken, want de software van Google ‘verstaat’ veel beter Engels dan Nederlands en zal dus teksten in verwrongen Nederlands lastiger detecteren dan pagina’s met bizar Engels. Maar Google werkt continu aan verbetering van de SEO-bullshit-detector. Ook voor Nederlandse tekst. En omdat je nú teksten schrijft voor sites die jarenlang mee moeten, is het slim om de ouderwetse SEO-BS-methoden te vergeten en te focussen op wat écht telt: de kwaliteit van de inhoud.

Wat is kwaliteit?
Matt Cutts zegt eigenlijk wat marketinggoeroes en creatieve giganten al diep in de vorige eeuw riepen: schrijf voor je doelgroep! Google werkt met hummingbird aan een kennissysteem dat op allerlei manieren probeert uit te vogelen of een bepaalde webpagina (tekst en plaatjes) nuttig is voor de doelgroep. Dat doen ze door te kijken of de tekst er ‘natuurlijk’ uitziet – met normaal lopende zinnen en zonder trefwoorddiarree, door het aantal links vanuit andere goed gewaardeerde sites mee te wegen en door te tellen hoe vaak een link naar de pagina opduikt in social media als Twitter, Facebook en Google+. Immers, als veel mensen een bepaalde pagina met hun vrienden en collega’s delen, dan zal die wel belangwekkend zijn.

Hoe krijg je kwaliteit?
Er zijn diverse belangrijke criteria voor goede content. Daarover graag meer in een volgend stuk, anders wordt deze tekst veel te lang. En je weet… mensen lezen niet op het internet ;-).

2 reacties op “SEO-bullshit-detector van Google gaat voor kwaliteit

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

De volgende HTML-tags en -attributen zijn toegestaan: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>