RECLAMEADVIES
Property France Immo
PUBLIGO Reclame FR
KREK Copy & Concept

NU ONLINE

» 13 onbekenden (waaronder jij!)

LINKS
TIM Tekst




Krek. — 6 Januari 2010, 00:40

Mol

Heel, h??l lang geleden werd ik als tamelijk oude junior aangenomen bij een niet zo heel creatief reclamebureau. De man die me aannam zal ik altijd dankbaar blijven, want al na een paar maanden wist ik dat ik mijn levensvervulling had gevonden. Ik was copywriter.

Natuurlijk moest ik nog veel leren. Zo dacht ik in mijn na?viteit dat je bij zo?n bureau in alle harmonie met je collega?s samen zou werken om in opdracht van de klant het best denkbare communicatieproduct te bedenken. Stom. Mijn creative director, een hippe vent die om de drie zinnen zijn lange haar naar achteren gooide, maakte me al direct duidelijk dat er twee soorten reclamemensen zijn. Creatieven zoals wij. En de rest.

Hij had vooral een teringhekel aan account executives. Die waren in zijn ogen te dom om voor de duvel te dansen en er alleen op uit om onze fantastische idee?n onder het tapijt te schoffelen en te vervangen door grauwe grijze middelmaat. Hij sprak over het opwerpen van barricades op de gang, keurde een binnenkomende AE geen blik waardig en zei alleen: ?wat een gore stinklucht hangt hier ineens?. Het was zelfs even zo erg dat zelfs de client services director (en directielid) via traffic belet moest vragen om een briefing te mogen komen brengen. De ivoren toren werd met hand en tand verdedigd.

Telkens als een van zijn briljant concepten de eindstreep niet haalde, begon hij te tieren en te vloeken op die kut-AE?s en AM?s die natuurlijk weer v??l te makkelijk door de knie?n waren gegaan om bij de klant een bruine arm te halen.

Al moet ik toegeven dat er zeker AE?s waren die bij de klant alleen de makkelijke ideetjes presenteerden en de originelere concepten in de map lieten zitten, ik had toch ook al gauw door dat de kwaliteit van de idee?n wel degelijk een rolletje speelde bij de keuze van de klant. Want supercreatief is niet per se supergoed.

Let wel, we hebben het hier over 1989. Nu is het twintig jaar later en opnieuw ? of nog steeds - zie ik dit soort brulapen hun pen roeren. Grote Creatieven, altijd op zoek naar het wereldschokkende idee! Die geen goed woord over hebben voor iedereen die ?ja maar? durft te zeggen of met commercieel ingegeven bezwaren komt. Het Idee Overwint Altijd! En wie dat niet snapt is een oetlul.

Ik kom hierop omdat ik stuitte op de columns van ene Martin Mol. Martin is een ?conceptual copywriter?. Zo te zien betekent dit dat hij heel goed creatieve idee?n kan bedenken maar geen behoorlijke Nederlandse zin uit zijn pen krijgt. Mol heeft lak aan burgerlijke afspraken over grammatica en spelling. Zijn rommelig in elkaar geflikkerde columns hebben titels als: ?WWW is WW voor de AE? en ?De AE heeft het (weer) gedaan? en zijn stukje voor stukje bedoeld om te provoceren.

Op zijn eigen site gaan bij de zelfpromotie alle remmen los. Martin Mol is fantastisch. Voor de creatiefste idee?n moet je Martin Mol hebben. Martin Mol cre?ert de sterren van de hemel. Martin Mol maakt je bekend en met wind mee maakt hij je zelfs beroemd!*

Maar Martin Mol zit ook een beetje op dood spoor. Hij heeft het niet zo druk meer met conceptualizen tegen betaling. Daarom bedenkt hij vrijblijvend concepten om te laten zien hoe creatief hij is. Op zijn site kun je zien wat dat oplevert. Een trechter als cocktailglas voor de anonieme alcoholisten. Een baby die een luier met ?Marlies Dekker?-logo boven zijn spijkerbroekje laat uitpiepen. Tja. Van die dingetjes die beginnende creatieven vrijblijvend in elkaar knutselen om hun portfolio te vullen. Valt nog mee dat er niks voor condooms of tegen kindermishandeling bij zit.

Maar echt sterk recent werk voor bestaande klanten... Ooit won Martin Mol prijs na prijs met jaloersmakend sterke idee?n. Veel daarvan zijn uit de tijd dat hij in Sloveni? als een jonge god ge?erd werd voor zijn grensverleggende concepten. Maar ook die stroom lijkt opgedroogd. 2005: maar liefst 13 nominaties en awards. 2006: nog maar 2 nominaties en awards. 2008: een finaleplaats en een ?proloog winnaar?. 2009: niks.

Wat het is.... kennelijk zitten klanten op het moment even niet te wachten op originele en grensverleggende idee?n. Of misschien is dit een tijd waarin adverteerders (en dus hun bureaus) kiezen voor zekerheid. Iets waar ook de consument op dit moment behoefte aan heeft. Lijkt redelijk en een reclamemaker die voeling houdt met de tijdgeest past zich aan. Maar Martin Mol kan er woest om worden. Het moet namelijk altijd en overal wereldschokkend en anders. En als die stomme loeders van klanten dat niet willen begrijpen, nou, dan moeten ze het maar voelen. Schop ze er uit!

Als ik Marlies Dekkers was, zat ik echter ook niet te wachten op een advertentie die mijn luxe en sensuele lingerie associeert met turn-offs als ouderschap, babypoep en luiersex. Ben ik dan een schijtlijster?

*Deze laatste belofte is van Mol zelf. Dus als je met de wind mee beroemd wilt worden... snel naar Martin Mol!

Reacties

Aan de andere kant... misschien is het wel h?t kenmerk van de ware creatief dat hij geen enkele ruimte laat voor de mogelijkheid dat zijn idee?n misschien niet per se altijd de beste oplossing zijn?
Januari 6, 2010 @ 10:26 · Link to comment
Krek.(www)

De gretigheid waarmee je deze tekst weer hebt geschreven maakt je ook een mol. Waarom nou?
Januari 7, 2010 @ 02:01 · IP 94.75.228.16 · Link to comment
blogzuiger (unregistered)

Omdat Mol vrijelijk provoceert en overdrijft, maar niet thuis geeft als je hem inhoudelijk aanspreekt op zijn argumenten. Zie hier. Hij serveert me af met een minzaam "Maar ik ga toch echt niet mijn column aan je uitleggen, beste man. Veel succes!".

Dat heb ik ge?nterpreteerd als een uitnodiging. Maar ik heb geen zin om andermans site vol te pennen met mijn ergernisjes. Vandaar dat ik het hier doe. Daarbij kies ik voor dezelfde onredelijke toon als die Mol aanslaat.

Wie ben jij trouwens? Die Kalvenhaartrol weer? Kies toch eens een vaste naam joh!
Januari 7, 2010 @ 11:17 · Link to comment
Krek.(www)

Ritalin?
Januari 7, 2010 @ 19:00 · IP 94.75.228.16 · Link to comment
blogzuiger (unregistered)

Misschien draait de wereld wel meer om MOL dan KREK?
Tja, dat kan moeilijk zijn. En niet het antwoord krijgen dat je wilt, oeps, dat is nog veel lastiger. Er zijn meer grote ego,s op deze wereld dan alleen KREK.
Krek je bent een hele, hele goede tekstschrijver, meer ni
Januari 7, 2010 @ 19:50 · IP 87.212.232.148 · Link to comment
hocus (unregistered)

Jij kunt wel roepen kies nou eens een vaste naam joh, maar blokkeer me dan ook niet, want dat doe je. Wat jij eigenlijk doet is censuur....Daar hebben we in Nederland het helemaal mee gehad. Ik weet niet hoe dat in Frankrijk zit lol!
Januari 7, 2010 @ 20:29 · IP 94.75.228.16 · Link to comment
hocus (unregistered)

Voor iedereen die nu denkt huh, wat is hier aan de hand, mail me, ik kan het je allemaal uitleggen....Niks bijzonders, maar wellicht een andere invalshoek. Niemand is perfect, moet je natuurlijk wel ff inzien....

1hocuspocus@gmail.com
Januari 7, 2010 @ 20:36 · IP 94.75.228.16 · Link to comment
talk2 (unregistered)

Weer wat nieuws. Iemand die in een reactie klaagt dat hij geblokkeerd is.

Aan toon, stijl en inhoud van je eerste reactie meende ik direct de hand van Hocus te ontdekken. Dick Kalvenhaar. Dat bleek een schot in de roos.

Telkens onder een andere naam op ??n blog reageren heet 'trollen' in Internet-taal. Door te doen of je een objectieve buitenstaander bent, manipuleer je de discussie.

Als je mij iets te melden hebt, doe je dat onder ??n vaste nick, Dick. Hocus bijvoorbeeld. Zodat ik weet wie je bent. Op anoniem gezuig volgt onherroepelijk een 'outing'.
Januari 7, 2010 @ 23:29 · Link to comment
Krek.(www)

Het gaat er niet om of Mol beter of beroemder is dan ik. Het mag duidelijk zijn dat ik zijn oudere concepten bewonder. Het gaat er om dat Mol in een column een bepaalde categorie klanten en AE's te kakken zet puur en alleen omdat ze zijn idee?n niet willen accepteren. Dat ligt dan niet aan h?m, maar aan die klanten. En als ik daar voorzichtig wat tegen in probeer te brengen, reageert hij met een sneer.

De verantwoordelijkheid voor je meningen zo afdoen, vind ik persoonlijk niet kunnen. Maar het is zijn goed recht.

En dan vind ik het weer leuk om hier in mijn eigen hoekje internet mijn frustraties af te reageren door hem een verbaal koekje van eigen deeg te serveren. Ik vermoed dat Mol daar goed tegen kan, want wie ben ?k nou helemaal, nietwaar?

Jij, Hocus, hebt het er moeilijker mee dan hij. Je herkent je kennelijk in Mol, dat je het na maanden zwijgen weer nodig vindt om me terecht te wijzen. En zo blijven we lekker bezig.
Januari 7, 2010 @ 23:40 · Link to comment
Krek.(www)

Ik heb het al vaker onder ons willen houden. Ik wil deze hoerige uitdragerij helemaal niet Krek. Je maakt het goedkoop en journalistiek. En dat allemaal ten faveure van jezelf. Applaus hoor! Overigens, ik wijs jou helemaal niet terecht. Ik zou niet durven. Jij wijst anderen terecht, een ieder die het maar enigszins niet met je eens is of meebuigt is een zondaar die aan het kruis moet.
Januari 8, 2010 @ 02:12 · IP 87.212.232.148 · Link to comment
hocus (unregistered)

Citaat: "De gretigheid waarmee je deze tekst weer hebt geschreven maakt je ook een mol. Waarom nou?"
Dat lijkt me toch lastig anders te interpreteren dan als terechtwijzing.

Als je reageert op een stukje op mijn blog, Hocus, dan stap je deze hoerige uitdragerij binnen en ga je met je benen wijd liggen. Klaar om door mij verbaal genomen te worden. De gretigheid waarmee je je telkens aan mij blootstelt verbaast me. Masochisme? Of had je gehoopt dat ik je niet zou herkennen achter het zoveelste pseudoniem?

Ik heb je al vaker gevraagd mij met rust te laten, en gooide je priv?mailtjes onbeantwoord in de prullenbak. Maar je blijft terugkomen met je eeuwige gezeur over mijn gezeur.

Wat is er overigens mis met journalistiek?
Januari 8, 2010 @ 09:49 · Link to comment
Krek.(www)

Heer Gregor Hakkenberg, je draaft weer geweldig door. Ik noemde het al eerder, Ritalin of Concerta helpt wellicht. Je laatste antwoord "met met de benen wijd en verbaal laten nemen" is een copytruc, maar dan slecht bedacht en schamel uitgevoerd. Citaat: "De gretigheid waarmee je je telkens aan mij blootstelt verbaast me", dit is in de kern arrogantie van de bovenste plank. Ik ken niemand die zijn narcisme verbaal zo knap weet te maskeren. Je manipuleert mensen met woorden en dat doe je op je best als je pissig bent. In al je razernij maak je dan foutjes. Leuk om te zien hoor! Jij vraagt me om je met rust te laten, dat kan ik me heel goed voorstellen, maar waarom stel je me dan op het laatst van je betoog nog een vraag?
Januari 8, 2010 @ 13:19 · IP 94.75.228.16 · Link to comment
hocus (unregistered)

De vraag was retorisch. Doei.
Januari 8, 2010 @ 15:36 · Link to comment
Krek.(www)

Jammer, wil ik net een stoel pakken om deze catfight op m'n gemak gade te slaan, stopt 't...
Januari 8, 2010 @ 16:37 · IP 213.144.253.166 · Link to comment
Sandra (unregistered)

Ach, Sandra, als het nou ergens over ging. Dit is puur een kwestie van oud zeer. Een ooit door mij veroorzaakte wonde die niet wil helen. Daarom is Hocus nog steeds zo gedreven op zoek naar faux pas in mijn stukjes. Het sop is de kool niet waard.

Ik ben vooral benieuwd wat mijn bezoekers vinden van de rode draad in de stukkies van Mol: "Accountmensen, ruggegraatloze creatieven en andere geldjagers leggen de bijl aan de wortels van creatieve reclame." Of: "Grensverleggende reclameidee?n worden gefnuikt door opdrachtgevers die het geld van de klant belangrijker vinden dan goed advies."

Is dat zo? Hebben creatieven meer dan vroeger last van klanten die kiezen voor veiligheid in plaats van creativiteit? En is dat erg, of gewoon een teken des tijds? Of was het misschien altijd al zo dat je als conceptbedenker soms moet slikken omdat een op zich leuk idee gewoon niet kan/mag? En wat doe je dan?
Januari 8, 2010 @ 17:49 · Link to comment
Krek.(www)

Ach, Sandra, het gaat ergens over. Dit is puur een kwestie van krekogantie. Een ooit door Krek bewust veroorzaakte wonde die niet wil helen. Daarom is Krek nog steeds zo gedreven op zoek naar goedkope uitwegen en gaat hij inhoudelijk niet in op mijn argumenten. Exact hetzelfde wat hij MOL verwijt. Het sop is de kool niet waard.
Januari 8, 2010 @ 18:33 · IP 94.75.228.16 · Link to comment
hocus (unregistered)

Dick Kalvenhaar... Dick Kalvenhaar...
Is dat niet die man met die hoed?
Januari 8, 2010 @ 18:43 · IP 83.87.194.226 · Link to comment
maya-esmee (unregistered)

Ok Krek, ik zeg ttyl ;-)
Januari 10, 2010 @ 02:45 · IP 94.75.228.16 · Link to comment
hocus (unregistered)

testteswttesttestteest
Januari 14, 2010 @ 01:56 · IP 94.75.228.16 · Link to comment
blogzuiger (unregistered)

Nee, je bent niet geband, Dick. Onder geen enkele naam. Sterker, je staat hier nog steeds als officieel gebruiker geregistreerd, met de door jou gekozen naam dk.

Nog een tip voor actief meedoen met de nieuwe media: onthou je nicknames en wachtwoorden. Dan hoef je ook nooit ten onrechte te huilen dat je 'geband' bent.
Januari 14, 2010 @ 15:03 · Link to comment
Krek.(www)

Even een paar sneers rechtzetten: nicknames en wachtwoorden onthouden? Ik zal nooit 'huilen' waar jij bij bent, want dat is een emotie waar jij niet mee om kunt gaan. Daar kan ik ook weer hele nare opmerkingen over maken tot vermaak van iedereen, maar met alle respect, dat doe IK niet. En dat je me niet 'geband' hebt (lekker Nederlands overigens), daar ben ik je zeer erkentelijk voor. U is een echte heer, en dat meen ik!
Januari 14, 2010 @ 22:53 · IP 94.75.228.16 · Link to comment
blogzuiger (unregistered)

Je hebt gelijk, blokkeren is Nederlandser. Maar waar het om gaat, is dat jij klaagt over dat je geblokkeerd zou zijn. Citaat: "Jij kunt wel roepen kies nou eens een vaste naam joh, maar blokkeer me dan ook niet, want dat doe je. Wat jij eigenlijk doet is censuur...."

Censuur. Zware beschuldiging aan een schrijver. Gelukkig slaat hij nergens op. Als ik je blokkeer, kun je hier helemaal niet meer reageren. Dat zou overigens wel fijn zijn.

Ik overweeg om maar een speciaal Hocus klaaghoekje in te richten, waar al jouw reacties dan terecht komen. Ze zijn toch amper inhoudelijk relevant en meestal alleen bedoeld om mij vliegen af te vangen.

Je hebt echt een probleem, Dick. Je emoties schieten alle kanten uit. Nu eens noem je me "een vakman, een rete-goeie copywriter", dan weer probeer je me af te branden. Ik begrijp hoe het komt dat jij de namen van die medicijnen paraat hebt. Zelf had ik nog nooit van Ritalin of Concerta gehoord, maar ik neem aan dat het drugs zijn om bepaalde emoties onder controle te houden? Hou je gewoon netjes aan de voorgeschreven doses, dan komt alles in orde.
Januari 15, 2010 @ 09:33 · Link to comment
Krek.(www)

Inhoud zwak: 5 tekst: zwak 5 Professionaliteit: zwak 5
Groeimogelijkheden: matig 5. Introspectieve arbeid: nog heel veel te doen!
Januari 20, 2010 @ 02:21 · IP 94.75.228.16 · Link to comment
hocus (unregistered)

Ik houd niet van jij-bakken, maar lees nu eens je eigen bijdragen terug en probeer daaruit enkele inhoudelijke argumenten te destilleren.

Vanaf je allereerste reactie gaat het alleen maar over mij, niet over mijn artikel. En zelfs dan nog zijn het louter losse kreetjes, zonder onderbouwing. Het zou amusant zijn, als het niet zo zielig was.

Ik ben ooit per ongeluk op jouw veel te lange tenen gaan staan. Sinds die tijd probeer je me wanhopig op allerlei zwakheden te betrappen. Natuurlijk heb ik die. Maar jij slaat telkens weer de plank mis.
Januari 20, 2010 @ 08:46 · Link to comment
Krek.(www)

.....en toen hij zich voorover boog zag hij zijn weerspiegeling in het wateroppervlak van de Styx......

Les ballons
Januari 20, 2010 @ 12:58 · IP 94.75.228.16 · Link to comment
hocus (unregistered)

Ach, een verwijzingen naar mijn ijdelheid (die ik overigens niet ontken). Maar argumenten? Nee.

Ik zie dat je Narcussis even hebt opgezocht op Wikipedia. Grote jongen. Maar wel zelf blijven nadenken. Het was een vijver waarin Narcissus zijn evenbeeld zag. Niet de Styx.

Pas n? zijn wegkwijnen bij die vijver kwam Narcissus in het hiernamaals. Daar bleef hij kijken naar zijn evenbeeld. Maar dan dus in de Styx.

Wel typisch dat jij nu net dit ene foute citaatje moest kiezen. Corrigeer je het zelf even?
Januari 20, 2010 @ 13:36 · Link to comment
Krek.(www)

Ook toepasselijk, trouwens, is deze

"Tijdens een wandeling in de bergen is Echo nooit veraf, altijd klaar om het laatste woord te hebben."
Januari 20, 2010 @ 13:38 · Link to comment
Krek.(www)

"Ik zie dat je Narcussis even hebt opgezocht op Wikipedia. Grote jongen".(heb jij kennelijk ook gedaan lol)

Hehehehe...Narsussis? Zeg Krek, kun je me niet gewoon bannen, dit is zo verslavend! En over dat laatste woord, even afgezien van de verkramping die toeslaat, tuurlijk jochie, het is toch JOUW blog?
Januari 20, 2010 @ 17:29 · IP 94.75.228.16 · Link to comment
hocus (unregistered)

"altijd klaar om het laatste woord te hebben."
Moet ik nog meer zeggen?
Januari 20, 2010 @ 17:42 · IP 94.75.228.16 · Link to comment
hocus out (unregistered)

Ik vermoedde dat je dat citaat niet paraat had en zag direct de fout, dus heb ik jouw zinnetje gegoogled om te kijken waar je het vond. Letterlijk uit Wikipedia dus, inclusief fout. Kon je zelf niks bedenken?

In de droevige figuur Echo herken ik jou. Ecce Hocus! De afgewezen geliefde, die nu zijn klaagzang heft en mijn woorden echoot in argumentloze citaten.

Kom in plaats van die domme jij-bakken eens met een doorwrocht betoog waarin je uitlegt waarom ik geen gelijk heb in mijn stukje over Mol. Je houdt toch zo van diepgang? Je had toch zin in polemiek? Nou, laat eens zien dan!
Januari 20, 2010 @ 21:40 · Link to comment
Krek.(www)

Krek ik smeek je, ban hocus! Hij ligt zo in een deuk, dit overleefd hij niet. Redt Hocus lezers!
Januari 21, 2010 @ 00:40 · IP 94.75.228.16 · Link to comment
hocus (unregistered)

Ik ban niemand, maar word wel een beetje moe van jouw truukje om telkens als je geen argumenten hebt, te roepen dat je je kostelijk vermaakt.

Overigens, overleeft is met een t aan het eind. Redt is daarentegen weer zonder t. Volgens mij moet je raadslid worden voor Trots op Nederland. Je past perfect in het profiel.
Januari 21, 2010 @ 00:58 · Link to comment
Krek.(www)

wat is previeuw? Geweldig, ik wordt gecontroleerd1
Januari 21, 2010 @ 01:08 · IP 94.75.228.16 · Link to comment
hocus (unregistered)

Ok, Krek. Ik respecteer je boterham. Je bent een vakman.
Januari 21, 2010 @ 01:21 · IP 94.75.228.16 · Link to comment
hocus (unregistered)

je eindigt weer waar je begon: taalfouten. Jezus man, heb je er dan echt niks van begrepen?????
Januari 21, 2010 @ 01:29 · IP 94.75.228.16 · Link to comment
hocus (unregistered)

Ik begrijp inderdaad weinig van jou, Hocus. Je noemt jezelf copywriter, maar bent een warrig en niet altijd even correct reageerder. Een van de belangrijke eigenschappen van een tekstschrijver is dat hij een helder, begrijpelijk betoog op kan zetten. In goed Nederlands.

Onze deconfiture is begonnen ergens in 2007, in een periode dat je je eerste schreden zette op het internet. Je probeerde je te profileren op Hard-Copy, het blog van David, en sloeg daarbij een opvallend negatieve, zure toon aan. Ik ontdekte echter dat je freelance copywriter was. En je naam kende ik uit het begin van mijn freelanceperiode. We knoopten een mailrelatie aan.

Een paar weken lang heb ik je wat ondersteuning gegeven op het gebied van inloggen en andere praktische internetzaken. Hierdoor ontstond voor mij een wat mentorachtige rol. Tenminste, zo beleefde ik dat. Op een dag klaagde je dat je niet genoeg werk had. In een reactie wees ik je onder meer op de frequente taalfoutjes in je reacties. Geen manier om je positief te profileren bij potenti?le opdrachtgevers. Waarbij ik met klem toevoegde dat je dit vooral niet onaardig op moest vatten.

Misschien niet voldoende klem, want vanaf dat moment was het hommeles. Je zag mijn hulp als aanval, werd venijnig en ?verbrak? onze relatie. Ook goed. Maar daarna bleef je toenadering zoeken. Je bekritiseerde mijn bijdragen op Hard-Copy en stuurde me diverse mailtjes, die ik koeltjes beantwoordde of helemaal negeerde.

Dit gaat nu al ruim een jaar door. Ik begrijp nog steeds niet wat je precies van me wilt. Telkens weer kom je om en om met verwijten en complimenten (een beetje zoals hierboven). Je wilt meer 'gevoel' van me zien. Waarbij ik er van uit ga dat je wenst dat ik de ratio laat varen en vanuit mijn hart reageer. Ik zie waar dat bij jou toe leidt, vooral na middernacht, als je sentimenteel wordt. Dank je hartelijk, maar ik blijf liever gewoon nuchter nadenken.

De discussie hierboven toont perfect waar het aan schort tussen ons. Jij komt met verwijten, ik met argumenten. Jouw reacties hebben allemaal iets kryptisch, een dubbele bodem, en zijn bijna altijd vervuld van negatieve emotie. Onsympathiek. Net als in dat allereerste begin. En net als toen, zijn ze nog steeds niet geheel foutloos. Het eindigt inderdaad zoals het begon. Met taalfouten. Dus wie heeft er nou niks geleerd?

Ik stel voor het hier maar bij te laten. Tenzij je nog iets inhoudelijks te melden hebt - liefst iets meer dan een onafgemaakte gedachte in een halve zin. Dan hoor ik het graag.
Januari 21, 2010 @ 09:41 · Link to comment
Krek.(www)

Heb je de stoel inmiddels gevonden, Sandra?
Januari 21, 2010 @ 09:43 · Link to comment
Krek.(www)

Beste Krek,
die hocus interesseert me amper, hij kan wat mij betreft niet schrijven, en daarbij heeft hij, weer wat mij betreft, niets te melden. Jouw stukjes echter lees ik met genoegen: de vorm hapt lekker weg en de inhoud kent altijd wel ergens een leuke twist om me wakker te houden.
In je reactie op deze H, maak je een veel voorkomende vergissing: 'sentimenteel' is een emotie en staat los van het 'gevoel'. Dat laatste vind ik namelijk wel degelijk uit je stukjes naar voren komen, als een soort 'undertow'. Dat is nu net het verschil, waarom ik jouw stukjes goed te verteren vind, ook al sta ik los ven het onderwerp. Blokkeer die zak!
Hartelijkst
Frank
Januari 21, 2010 @ 11:11 · IP 78.227.160.26 · Link to comment
Frank Polling (unregistered)

Ach, en daarbij komt nog: hoe komt het toch dat mensen die roepen gecensureerd te worden en zich daardoor 'beknot in hun vrijheid' voelen, jou de vrijheid ontzeggen ze uit JOUW weblog (=huiskamer met groot open raam) te weren. Ik ben schrijver en koester mijn vrijheden zeer, onder andere de vrijheid zulke figuren te weren: D'r uit euvele zak! Mijn huis uit! Zulk soort dingen zeg ik dan.
Januari 21, 2010 @ 11:19 · IP 78.227.160.26 · Link to comment
Frank Polling (unregistered)

Hocus roept overigens niet dat hij gecensureerd wordt. Als je een stukje wilt plaatsen kun je klikken op 'sneak preview' om te kijken hoe het er online uit zal zien. Ik denk dat Hocus daarop doelt in zijn reactie van 01:08.

Nee, hij w?l zelfs geblokt worden, zo lijkt het. En dat terwijl ik in principe nooit iemand blok. Vrijmeesuiting, nietwaar.

Helaas maakt Hocus geen optimaal gebruik van deze vrijheid. Uit zijn reacties valt zelfs door de meest welwillende lezer geen zinnige mening te destilleren. Het ene moment wrijft hij mij aan: 'professionaliteit zwak: 5' en kort daarna is het: 'Je bent een vakman.' Eerst is de klacht: 'Blokkeer me niet... dat is censuur' en later weer: 'Ik smeek je, ban Hocus'.

De goede man is verward. Zo langzamerhand begint mijn ergernis plaats te maken voor medelijden. Mocht ik hem ooit blokkeren, dan zal dat vooral zijn om hem tegen zichzelf te beschermen.
Januari 21, 2010 @ 15:00 · Link to comment
Krek.(www)

Redt Hocus lezers!? Hocus je doet aan cyberstalken. Dat is ziek en daarnaast ook een misdrijf.
Januari 21, 2010 @ 15:27 · IP 86.204.33.165 · Link to comment
-paul (unregistered)

Ochoch, 'cyberstalken', dat is ook weer zo'n groot woord. Hocus kan het gewoon niet laten mij op foutjes te betrappen. En soms lukt het ook. Dan is hij blij.

Je zou denken, waarom is hij zo druk met mij? Wil hij mijn reeds aanzienlijke ijdelheid soms verder voeden door me aandacht te geven? Of zit er meer achter?
Januari 21, 2010 @ 16:35 · Link to comment
Krek.(www)

Krek, de complimenten die ik je heb gegeven blijven staan. Die waren en zijn gemeend. Ik vind het ontzettend vervelend dat dit door ons beider toedoen zo uit de klauw gelopen is. Maar het heeft me wel titels opgeleverd als 'zak' en 'stalker'. Geloof me dit keer, ik ben en blijf weg. Geen getrol meer. Jouw deuren zijn van 50 cm staal en ik dacht dat ik ze kon openen. In mijn pogingen ben ik te ver gegaan. Mijn excuus daarvoor en ook aan iedereen die ik geschoffeerd heb! Het gaat jullie goed!
Januari 21, 2010 @ 17:22 · IP 94.75.228.16 · Link to comment
hocus (unregistered)

Discussie gesloten. Heeft er verder nog iemand iets inhoudelijk op te merken over het oorspronkelijke onderwerp van dit blogje? Misschien aardig om te memoreren dat Martin Mol zelf mijn kritische stuk ziet als scherpe analyse van de huidige marktsituatie.

Dat zegt hij namelijk hier en zo:

[i]"Deze collega copywriter snapt het dus wel: http://www.blog.krek.nl/article/1132/Creatosaurus_blijkt_coproliet.html
Martin Mol, donderdag 7 januari 2010, 20:59

Ps: Laat je niet afleiden door de te lange intro, ongeveer halverwege komt Krek ter zaken?
Martin Mol, donderdag 7 januari 2010, 21:24"
Januari 21, 2010 @ 17:48 · Link to comment
Krek.(www)

Mol had al gereageerd op 7 januari en jij zegt niks. Wat ben je aan het doen, of begrijp ik het weer niet?
Januari 21, 2010 @ 20:09 · IP 94.75.228.16 · Link to comment
hocus (unregistered)

"Ik vind het ontzettend vervelend dat het door ons beider toedoen zo uit de klauw (sic!) gelopen is."
Dit is wel zo'n beetje het meest hypocriete en halfslachtige excuus dat ik ooit heb gelezen.

"Jouw deuren zijn van 50 cm staal en ik dacht dat ik ze kon openen."
Mijn deuren staan voor iedereen wagenwijd open, ik ben altijd meestal eerlijk en - zoals Frank terecht opmerkt - soms behoorlijk emotioneel. Dat ik daarbij probeer die emoties te kanaliseren in volwaardige taal maakt ze niet minder oprecht. Alleen heb ik weinig geduld met en respect voor minkukels. Vandaar dat ik tegenover jou steeds nogal gereserveerd ben gebleven.

"Geloof me dit keer, ik ben en blijf weg."
Empirisch onderzoek bewijst dat zelfs plechtige beloften van hocus a.k.a blogzuiger a.k.a. gumminek a.k.a. D*ck maximaal drie uur stand houden.
Januari 21, 2010 @ 21:47 · Link to comment
Krek.(www)

Wat kost zo'n zitplaats hier langs de ring?
Januari 21, 2010 @ 21:58 · IP 213.10.203.111 · Link to comment
gertjan (unregistered)

Voor thuispubliek is het gratis deze week. Stort je bijdrage maar op giro 555.
Januari 21, 2010 @ 22:13 · Link to comment
Krek.(www)

Doe mij ook maar zo'n gratis eersterangs kaartje. Ik vind het top-amusement!
Januari 21, 2010 @ 23:32 · IP 83.87.194.226 · Link to comment
maya-esmee (unregistered)

wat een tumult!
Januari 22, 2010 @ 07:07 · IP 87.238.173.243 · Link to comment
reptiel met onafkankelijk bewege (unregistered)

Eindstand giro 555: 41,2 miljoen euro
Januari 22, 2010 @ 07:49 · IP 94.75.228.16 · Link to comment
reptiel met onafkankelijk bewege (unregistered)

Ach, het trollen is ook weer begonnen. Steken onder water uitdelen. Zeuren en zuigen. En als je dan de langgewenste polemiek eindelijk krijgt, vluchten in gemeenplaatsen en verdachtmakingen, en slap zeiken over hoe er belangrijker dingen op de wereld zijn.

Ik geef het op jou nog een serieuze bijdrage aan de discussie te ontlokken, Hocus. Wel zal ik vanaf nu telkens als je een bijdrage op mijn blog plaatst in mijn antwoord jouw echte naam noemen: Dick Kalvenhaar.

Jij wilt hier kennelijk alleen maar de sfeer verzieken. Dat kan, maar dan wel met open vizier. Zodat je ook echt als een vent achter je meningen kunt staan.
Januari 22, 2010 @ 08:11 · Link to comment
Krek.(www)

En nog een persoonlijk mailtje er overheen. Het allerlaatste woord is dan ook aan Dick:

Beste Krek,

Eigenlijk had ik je een briefje willen sturen maar dat duurt te lang. Heel kort. Ik ben echt weg. Wilde alleen nog wat controleren gisteren, of eigenlijk vanmorgen. En dacht dat je de laatste opbrengst van de 555 actie wel wilde weten. Dat was alles, meer niet.

Les ballons
D*ck
Januari 22, 2010 @ 15:25 · Link to comment
Krek.(www)

De vraag is dus: Is de economische teruggang dodelijk voor de creativiteit in de reclame? Zijn klanten schijterds en AE's schijterds in commissie? Of zou je nu als reclamemaker juist creatiever moeten zijn om ondanks de keiharde prijsconcurrentie toch het hoofd nog boven het maaiveld uit te kunnen steken? Wie het weet mag het zeggen.
Januari 22, 2010 @ 15:29 · Link to comment
Krek.(www)

Als je met creativiteit bedoelt: de slimheid om met een passende, prikkelende oplossing te komen ?ndanks een kleiner budget, dan zou het antwoord nee moeten zijn. Sterker nog, dan wordt er juist des te meer een beroep gedaan op echte creativiteit. Vind ik. Maar als het slaat op de kans werk te maken dat overal Lampen en Leeuwen wint... Ja, dan zou het economisch tij weleens grote gevolgen kunnen hebben.
Januari 23, 2010 @ 11:41 · IP 83.87.194.226 · Link to comment
maya-esmee (unregistered)

Waarschijnlijk heb je gelijk (net als Mol). Maar dat ligt dan deels ook aan de inzendende en jurerende creatieven, die kennelijk alleen creativiteit herkennen als deze geschraagd wordt door een flink budget. Een lampwinnaar gemaakt met AT5-budget zou het dan waarschijnlijk niet redden. Hoewel die niet minder creatief was geweest.
Januari 23, 2010 @ 12:48 · Link to comment
Krek.(www)

Krek wak vind. Ben dan ook danig benieuwd naar de jury-uitslagen dit jaar.
Januari 23, 2010 @ 15:45 · IP 83.87.194.226 · Link to comment
maya-esmee (unregistered)

Write your idea

Uw reactie is welkom!

Note: Uw IP-adres wordt getoond bij uw reactie. Als u dat niet wenst, kunt u hier inloggen.

Naam of nickname
Human Validation Program™
 

 
Tekstopmaak: help

Wat zoekt u?

LAATSTE REACTIES

Krek. » Het schijnt zelfs bij een anonieme zoekopdracht gekleurd te zijn richting Google-diensten. Heel irri..
Frank Schweppe » Een van de mogelijke oplossingen (op een PC) is een tweede gebruikersaccount (Kwek ipv Krek), waarme..
Krek. » Dank, Bertus, mijn steun en toeverlaat. Je bent een ware vriend.
Bertus Vreeswijk » He gast, niemand reageert, dus zal ik het maar weer doen. Goed artikel man, proficiat! Je slaat weer..
Krek. » [center] Trouwens, van stokbrood beleggen heb ik ook veel verstand, dus wie weet! http://holland..
Krek. » Volgende keer zal ik dieper in gaan op hoe je veilig anoniem vanachter een proxy nutteloos en slecht..
Marck Zuurema » Je gaat hard achteruit Krek en dat doet me pijn! Wat is het volgende dat je gaat uitleggen? Hoe een ..
Ernie » Ben jij dat Bert?
Krek. » Het kan niet begrijpend lezen, reageert anoniem ?n via een proxy. Ernie... hmmm. Vriendje van Bert z..
Ernie » Tsjonge, jonge, jonge, wat een hoop woorden heb jij nodig om te vertellen dat je bijna failliet bent..


THEMA'S

@ CONTACT MET KREK.
Copy & Concept
Copytaria - over tekstschrijvers
Gastenboek
Grappig (bedoeld)
Internetzaken
Leven in Frankrijk
Nieuwe Hufters
Nieuws en opinie
Reclame
SEO voor beginners
WOELBLOVTS

STATISTICS


Lijstjes:
   » Referrers
   » Zoektermen

Totalen:
   » Artikelen: 199
   » Reacties: 723
   » Users: 23
   » IP-bans: 37
   » More stats..



Queries: 18, time: 0.191244840622
The bottom line.
RSS · Disclaimer · Copyright © 2005 Krek blog
All rights reserved.