Wat zoekt u?

Klanten en partners

   » ONyVA
   » Vaz Dias
   » Kon. Ned. Munt
   » New Nomads
   » Wim van Eeden
   » Sixtyseven
   » Publigo
   » Creative Touch
   » Museum voor Communicatie
   » Ben Attent
   » Desarc Concept & Design
   » Search Factory
   » Food & Fun
   » Capturetech

Copy & Collega's

   » Krek.
   » HotCopy
   » Tekstschrijver Tim
   » Brussen guerrilla-copy
   » Tekstcorrector
   » René 'SEO' Greve

Copywriting & Marketing

   » COPYTARIA
   » Adformatie
   » Nederlands Medianetwerk

Copywriters EN & FR

   » Claire Taylor (EN)
   » Jef d'Argent (FR)

Ook leuk of nuttig

   » Hollandais en France
   » Franse Zaken
   » 1 jaar Rita Verdonk
   » Stage de cuisine Japonaise
   » Spatie Gebruik
   » Twitter-toegang

Meer sites van Krek.

   » Immogo
   » Zorro Immo
   » Huis in Frankrijk zonder makelaar


Copywriting Blogs - BlogCatalog Blog Directory




Krek. — 19 Augustus 2009, 18:04
Op een van mijn sites draait als test een reclame van Skiëninfrankrijk.nl, geleverd door Daisycon, een bedrijf voor ‘affiliate marketing’. Als iemand op de reclame klikt en vervolgens daadwerkelijk bij Skiëninfrankrijk.nl zijn wintersportvakantie boekt, verdien ik 30 euro. Dat is tot nu toe nog niet gebeurd. Maar goed, de wintersport is nog ver weg, al krijg ik er met deze hitte wel zin in.

Dat ‘affiliate marketing’ lijkt een goudmijntje, en er zijn steeds meer mensen die denken hier hun slag mee te slaan. Zo kreeg ik vandaag via de mail het aanbod om een complete zonvakantiereizen-site te kopen voor slechts 400 euro. Laten we hem voor het gemak ‘tripjes.com’ noemen. Op tripjes.com staan heel veel reizen te koop, stuk voor stuk automatisch ingeladen vanuit de sites van de reisbureaus via het affiliate marketing programma. Geen omkijken naar. En telkens als een verdwaalde vakantieganger op tripjes.com terecht komt, een reis aanklikt en bij het gevonden reisbureau een tripje boekt, krijgt de eigenaar van tripjes.com geld.

Volgens het overzicht dat de verkoper me stuurde had hij zo dit jaar al een paar honderd euro verdiend. Ik zag dat zijn google ranking op 0 stond, en was nieuwsgierig naar de vindbaarheid van de site. Zoals ik hier al eerder heb uitgelegd is dat makkelijk te controleren. Ik kopieerde de eerste zin van zijn homepage in Google en klikte op ‘zoeken’. Wie schetst mijn verbazing toen bleek dat deze zin tientallen keren gevonden werd. Het bleek de entreezin te zijn van onder (veel) meer de volgende sites:

opvakantievoorweinig.nl, vertrekopreis.nl, een-vakantie-boeken.nl, goedkooplastminutes.nl, reizenboeken.eu, vakantieboer.nl, reizen.fm, flightinfo.nl, beachtours.nl, joopvandijk.nl, onlinevakanties.eu, top-reizen.nl, boekvakantie.eu, vakantie-deals.com, holisun.nl, summertours.nl, vakantiebestemmingzoeken.nl, vakantiedoejezo.nl, fijnereis.nl, gigatours.nl, vakantieknaller.eu, vliegvakantieaanbieding.nl, lastminutereisje.nl, skivakantieboeken.nl, vakantie.fm, nationalevakantievergelijker.nl, gunthtravel.com, online-vakantie-boeken.nu

Lekker is dat. Geen wonder dat de site geen pagerank had. De eigenaar is een amateur die alleen de vormgeving wat veranderd had. Het deel dat Google indexeren kan - de tekst – was identiek aan heel veel andere sites. Hoewel, ‘andere’ is het woord niet. Het gaat hier om een standaard site-script dat je kunt kopen voor 69 euro. Je installeert het, neemt een account bij een affiliate marketing-boer als Daisycon en hup, je hebt een reissite. Als je verder geen moeite doet om die site inhoudelijk aan te passen, van unieke tekstcontent te voorzien en externe links te regelen, dan wordt het natuurlijk nooit wat. Alleen de originele site van de bouwer (beachtours.nl) heeft een pagerank van 2. Alle anderen blijven steken op 0.

Het lijkt me wel een uitdaging om te kijken of het mogelijk is met zo’n standaard script écht geld te verdienen. Iemand interesse om samen met mij de ontdekkingsreis aan te vangen en hier 'live' te laten zien hoe het wél moet? www.tripjes.com is al geboekt.

Reacties

Ik vertelde een goede vriend - zeer ervaren internetmarketeer ook - drie weken geleden, dat het minder makkelijk moet zijn, dan het lijkt. Anders zijn wij met z'n allen wel dom dat we het niet fulltime doen. Maar sec unieke content en backlinks zijn volgens mij niet genoeg. Ik heb wel een theorietje wat een testje waard is. Count me in!
Augustus 19, 2009 @ 20:41 · IP 87.212.141.154 · Link to comment
Tekstschrijver Tim (unregistered)

OK, Tim, welkom aan boord. Dan zoeken we nog een techneut (de site moet waarschijnlijk wat getweaked worden) en een marketeer met verstand van de reiswereld en/of affiliate programma's, lijkt me.

Ik vraag me af of we niet een bepaalde niche moeten opzoeken. Want zo heel breed 'reizen overal naar toe' zoals veel van de bovengenoemde sites doen... dat is schieten met hagel op een diffuse doelgroep en veel lastiger bij Google in een hokje te duwen. Bovendien, ik zie reizen naar Brazilië op de voorpagina staan. Wie gaat daar nou heen?

Het lijkt me slimmer om ons te concentreren op een nichemarkt. De naam 'tripjes.com' (waar we overigens niet aan vast gebakken zitten, al ben ik wel blij dat ik hem kon vastleggen want hij is lekker kort) suggereert dat ook al.

Laten we in ieder geval afspreken dat we het hele proces hier online boekstaven. Dat wordt een fantastische case!
Augustus 20, 2009 @ 00:44 · Link to comment
Krek.(www)

Hier is inderdaad veel geld mee te verdienen, zeker in de travelbranche.

Punt is alleen dat je er eerst veel tijd, energie en geduld in moet steken voordat alles loopt zoals jij dat wilt.

Maar ik ken inderdaad ook mensen die een leuk centje verdienen dankzij affiliate marketing. Ik heb zelfs het idee dat deze vorm van marketing al over zijn hoogtepunt heen is.
Augustus 20, 2009 @ 14:36 · IP 84.241.151.33 · Link to comment
David Brinks (unregistered)

Wat komt er voor in de plaats, denk je?
Augustus 20, 2009 @ 15:29 · Link to comment
Krek.(www)

Hoe maal je reclame? Met een vleesmolen om er gehakt van te maken?
Augustus 20, 2009 @ 15:50 · IP 212.182.130.2 · Link to comment
Loesol (unregistered)

Reclame maal je met een reclamemolen. Het resultaat is geen gehakt maar eenheidsworst. Mijn idee achter de kop 'reclamemalen' is dat dit soort sites een soort molens zijn, die niks anders doen dan dezelfde reclames herkauwen. De mallemolen van de affiliatereclame.

Dat was trouwens ook wel een aardige kop geweest.
Augustus 20, 2009 @ 16:28 · Link to comment
Krek.(www)

Je hebt die site dus gekocht begrijp ik? Naast huizen nu ook in reizen? :)
Augustus 20, 2009 @ 16:39 · IP 85.171.149.72 · Link to comment
ReneS (unregistered)

Leuk initiatief! Wil ik wel aan meedoen als techneut.
Augustus 20, 2009 @ 16:56 · IP 62.147.163.164 · Link to comment
Guus (unregistered)

@René: de site die mij te koop aangeboden werd heette niet tripjes.com. Die naam heb ik zelf verzonnen. Maar omdat ik het wel een fraaie naam vond, heb ik hem wel meteen vastgelegd. Dus in die zin heb ik de site gekocht.

Hoi, Guus, wie het eerst komt... kun je de code van die sites eventueel ombouwen? Ik heb even gekeken in de source code van die sites die al online staan en er zit heel veel onzin in die niet online te zien is. Heel veel landen, bijvoorbeeld. Of is het handiger zelf iets te ontwikkelen?

De vraag is nu: kopen we een licentie? Of bouwen we zelf iets? Of laten we iets op maat bouwen? Dat hoeft niet erg duur te zijn. Ik werk met een bureau in India dat zoiets makkelijk in elkaar zet. Met als voordeel dat we het dan zelf kunnen franchisen, ofwel meerdere versies maken. frankrijk.tripjes.com, europa.tripjes.com etc.
Augustus 20, 2009 @ 17:20 · Link to comment
Krek.(www)

Je wilde toch met dat script van 69 euro laten zien dat het beter kan? Dat uitgangspunt sprak me aan.
Augustus 20, 2009 @ 18:51 · IP 62.147.163.164 · Link to comment
Guus (unregistered)

Je hebt gelijk. Ceteris Paribus. Zal ik het pakket aanschaffen? Mag jij zeggen waar we de site stallen. Is het beter om een Nederlandse server te gebruiken? Ik hoor wel eens - uit zeer betrouwbare bron - dat je in bijvoorbeeld de UK veel hoger in Google scoort als je site ook op een server in de UK staat. Als dat ook voor Nederland geldt, kunnen we beter niet in Frankrijk hosten.

In ieder geval wil ik alles wat we zelf kunnen doen om binnen de mogelijkheden van het script de site te optimaliseren wel uitproberen. Blijkt het daarmee niet te lukken, dan kunnen we op termijn kijken of we het script zelf moeten aanpassen.
Augustus 20, 2009 @ 19:14 · Link to comment
Krek.(www)

Ik vind overigens wel dat het beter moet dan op hun eigen demosite. De helft van de advertenties heeft geen beeld. Zo kunnen we niet binnenkomen bij potentiële klanten.
Augustus 20, 2009 @ 19:16 · Link to comment
Krek.(www)

De vereisten voor het script zijn: PHP 5 (!), mysql, mod_rewrite en de mogelijkheid om een externe server te benaderen via bijv, curl of file_get_contents. Kun jij daar iets mee? Ik niet namelijk.
Augustus 20, 2009 @ 19:19 · Link to comment
Krek.(www)

Ja, ik weet kan daar wel iets mee. We kunnen, volgens mij, gewoon bij Quixys terecht voor de hosting.
Augustus 20, 2009 @ 22:23 · IP 62.147.163.164 · Link to comment
Guus (unregistered)

OK, ik heb ze een mailtje gestuurd. Ze zitten in Spanje, maar volgens mij is het een Nederlands management. Vandaar in het Nederlands:

Goedenavond,

Ik heb interesse in uw affiliate marketing script. Ik vraag me alleen of in hoeverre ik dat kan aanpassen aan mijn eigen wensen? Ik zie op uw demosite op de homepage bijvoorbeeld diverse advertenties zonder beeld. Kan ik er feeds die niet aan alle eisen voldoen uitfilteren?

Kan ik verder ook bepaalde bestemmingen uitsluiten, zodat ik de site kan toespitsen op bijvoorbeeld europareizen?

Kunt u mij wat screenshots of ieder dergelijks sturen van de admin?

Ik begrijp verder dat ik de site niet mag doorverkopen onder de 69 euro. Maar het script is wel gewoon van mij? Ik mag er dus eventueel wat zaken aan aanpassen, bijvoorbeeld om de lay-out meer te doen afwijken van andere gebruikers van het script?

Ik hoor graag van u.
Augustus 20, 2009 @ 23:50 · Link to comment
Krek.(www)

We gaan het dus in gang zetten. Hebben we nog een specialist in affiliate marketing nodig, of een strateeg? Of gaan Tim en ik het samen met Guus gewoon redden om een site neer te zetten met voldoende unieke content en vormgeving om een redelijke Google rank te scoren? Gaat deze site ons bovendien voldoende opleveren om onze investeringen terug te verdienen? Tune in next time, with 'The advertising mill'!
Augustus 20, 2009 @ 23:54 · Link to comment
Krek.(www)

Als ik Google was... zou ik scripts, affiliatelinks, template-html e.d. direct op achterstand zetten qua ranking. Waarom niet 'gewoon' een coole site over zonvakanties - met wat keywords na analyse keywordtooltje - met wat spannende unieke info, en flink wat niches? De affiliatelinks houden we vrij generiek (als de aanbieder dat toestaat) "klik hier voor het hele overzicht aan keyword keyword", de affiliatelink zelf maken we broncodetechnisch onzichtbaar om niet op het verdachtenbankje te komen. <- Dit laatste kan makkelijk zonder 'black hat'-achtige praktijken.

Nu nog een oude domeinnaam kopen die net vrijgekomen is, en gáán...

;-)

Of niet?
Augustus 21, 2009 @ 16:16 · IP 77.61.200.147 · Link to comment
Tekstschrijver Tim (unregistered)

Zou kunnen, maar zoals Guus al zei was het juist de sport om te kijken of we met zo'n script-achtige site tóch geld kunnen verdienen.

Verder ben ik het helemaal met je eens. Het gaat allemaal om de juiste keywords en unieke content om je generieke affiliate-site mee te stofferen.

Het broncodetechnisch vermommen van affiliate links gaat me wel iets boven de pet, maar dat kunnen we straks - gaandeweg het proces - wel bekijken. Ik heb 'tripjes.com' al gekocht, maar ik zag ook dat 'vakantieboeken.nl' nog te koop staat. Die is natuurlijk trefwoordtechnisch een stuk interessanter. Alles hangt af van de prijs, maar misschien wil de eigenaar wel meedoen voor eenmalig 25% van de omzet in het tweede jaar?
Augustus 21, 2009 @ 17:27 · Link to comment
Krek.(www)

Het is even afwachten wat we met die scripts en de content kunnen. Heb je al iets gehoord van ze, Krek?
Augustus 21, 2009 @ 18:51 · Link to comment
Guus(www)

Nee, nog geen antwoord. Het zal wel een drukke tijd zijn. En hé, voor 69 euro kun je ook geen topservice verwachten. Toch?

Wat mij betreft mag trouwens een naam als 'vakantie-reis-boeken.nl' ook hoor. Er zijn vast nog wel combinaties te vinden die níet door een of andere andere affiliate-boer zijn gereserveerd.
Augustus 21, 2009 @ 23:58 · Link to comment
Krek.(www)

Er zijn trouwens wel andere aanbieders. Zo biedt MMinternet een script aan dat er zeer professioneel uit ziet maar waar je voor een volledig pakket rond de 400 euro kwijt bent. En dat terwijl je eventueel ook terecht kunt bij open source software, zoals de Joomla Affiliate feeds. Dat is dus geheel gratis! Maar ja, dan zal er voor de techneut wel weer veel meer werk aan zitten.
Augustus 22, 2009 @ 00:11 · Link to comment
Krek.(www)

Ik krijg geen reactie van evesi.com. Als ik aan het eind van de dag niks gehoord heb, ga ik ze bellen.
Augustus 24, 2009 @ 08:59 · Link to comment
Krek.(www)

Geen antwoord op mijn mail, de telefoon werkt niet en de 'Investment group' waar ze bij zeggen te horen heeft een lege website. Willen we samenwerken met een leverancier die onbereikbaar is?
Iemand nog ideeên?
Augustus 25, 2009 @ 10:34 · Link to comment
Krek.(www)

Nah, lekker vaag allemaal. Lijkt me geen goede club om voor te affiliaten. En nu? Plannetje om zeep?
Augustus 25, 2009 @ 13:47 · Link to comment
Guus(www)

Ik weet het niet. Ik kan een vergelijkbare site laten bouwen door mijn leverancier in India. Zal niet zo heel veel duurder zijn. En dan is hij echt van ons. Hoeveel willen jullie investeren in deze 'cash cow'?
Augustus 26, 2009 @ 00:25 · Link to comment
Krek.(www)

Hebben jullie al een marktanalyse uitgevoerd ? Wie zijn de concurrenten ? Een mooie website maken met goede SEO teksten en een goede usability lijkt mij niet zo'n probleem. Traffic genereren en de conversie van bezoekers lijkt mij wel een probleem. Als er 'grote' jongens in deze markt zitten dan wordt het een langdurige operatie. EEn vermelding op pagina 2 van de Google result page levert niet veel op. Vergelijkbaar met de acties tegen de Taliban. Hopeloos dus. Ik heb zelf trouwens uitgebreid geexperimenteerd met affiliate marketing voor vakanties en reizen. Ik heb met 500.000 banner vertoningen zo'n 4-5 euro verdiend. Ik twijfel daarom aan de effectiviteit van affiliate marketing en vraag mij echt af waar bedrijven als Tradedoubler hun geld mee verdienen. Maar misschien ligt de eCPM bij affiliate marketing wel op € 0,000000001. Geen idee.
Augustus 28, 2009 @ 22:24 · IP 84.241.161.14 · Link to comment
Jos Deuling (unregistered)

Het lijkt me inderdaad niet makkelijk om geld te verdienen met Affiliate marketing. Maar de conversie wordt wel sterk beïnvloed door het umfeld. Als je mensen weet te bereiken die actief op zoek zijn naar een vakantie, maak je meer kans dan met een site die over iets heel anders gaat. Zo staat er al een tijdje een advertentie van Daisycon op Hollandais en France die niks oplevert. Maar ja, de mensen komen op dit site ook niet om een vakantie te zoeken.
Augustus 29, 2009 @ 12:06 · Link to comment
Krek.(www)

Aan de andere kant... als je gaat zoeken op 'vakantie marokko boeken' of 'vakantie spanje' kom je steeds dezelfde namen tegen. Met naast de grote aanbieders als Kras en De Jong Intratours ook een typische (en uitstekend gevulde) affiliate-site als Travelmap.nl.

Bovendien op pagina 1 bij Google dikwijls hele kleine sites met niet eens zo heel veel trefwoorden. Dus op het eerste gezicht lijkt er nog wel ruimte voor een slimme niche-speler.

Kijk maar eens naar mijn site Immogo. Daar staan maar 600 huizen op, en toch vind ik mezelf regelmatig terug in de top10 bij Google, tussen grote marktpartijen als PAP en Immofree, met meer dan 100.000 huizen.

Kwestie van goed je SEO-werk doen, slim je woorden kiezen. Wellicht moeten we een niche proberen te vinden, om ons daarin dan tot nummer 1 op te werken. Homoreizen bijvoorbeeld. Of all-in reizen. Weet alleen niet of je bij Tradedoubler ook zover kunt inzoomen, dat ze alleen die reizen vertonen die bij jouw site passen.
Augustus 29, 2009 @ 12:21 · Link to comment
Krek.(www)

travelmap.nl is volgens mij ook een reisbureau.

Een niche vinden is een goed idee. Daarmee zou je een pilot kunnen starten. Alles heel beperkt qua geld, tijd en qua ICT infrastructuur.

Volgens mij moet je toch vooraf wat meer zekerheid hebben over de mogelijke opbrengsten voordat je doorzet met zo'n project. Anders ben je heel veel tijd kwijt waar niet tegenover staat.

Ik zou overigens niet zelf een site maken. Er is vast wel een goede Open Source toepassing te vinden waarmee je een goede website kunt maken. Het bijzondere van jullie site is dan dat deze goed te vinden is via Google.
Augustus 29, 2009 @ 14:36 · Link to comment

Nou, ik ben geen coördinator, dat is duidelijk. Zullen we nog wat doen, of laten we dit vage plan voor wat het is: een vaag plan? Ik stem vóór. Heb alweer een ander plannetje, veel leuker en dichter bij huis.
September 4, 2009 @ 10:10 · Link to comment
Krek.(www)

Het laat me toch niet los. En het lijkt redelijk eenvoudig om met mijn eigen sitebouwprogramma Freeway (mac) en de in dat programma geboden template voor een vakantiealbum, een tamelijk modern ogende reissite te bouwen. Nou alleen nog even kijken of ik in plaats van die ene Google-advertentie rechts op verschillende pagina's op verschillende plekken advertentieblokjes van een affiliate advertiser kwijt kan.
September 15, 2009 @ 00:43 · Link to comment
Krek.(www)

Wat vind jij er van?

Geef hieronder je reactie op het artikel. > > >

Je IP-adres wordt getoond onder je reactie. Als je dit niet wilt, log dan in.

Naam of nickname
Human Validation Program™
 

Comment: body
Tekstopmaak: help



THEMA'S

@ CONTACT MET KREK.
Copy & Concept
Copytaria - over tekstschrijvers
Gastenboek
Grappig (bedoeld)
Internetzaken
Leven in Frankrijk
Nieuws en opinie
Reclame
SEO voor beginners
WOELBLOVTS

Nu op Krek.Blog

» 4 onbekenden (waaronder jij!)

Recente reacties

Krek. » Als ze doen wat jij vraagt, wordt het inderdaad juist weer kunst. Of porno. Het is maar hoe je het b..
iede » Maar ja, als ze nou onder dat zigeunerjongetje met paardenbloem het onderschrift hangen 'Jort Kelder..
reclamebureau ONyVA » Heerlijk artikel weer, hahaha. Kwam zelf ooit quote tegen bij een foto die nog steeds blijft hangen:..
Krek. » Overigens is dit juridisch getinte reclamepraatje natuurlijk net zo goed gericht aan alle andere pro..
Krek. » Ik pleitnota's schrijven? Ik pleit er juist voor dat de advocaten mij inschakelen voor de meer creat..
ReneS » Heeft een beetje advocaat daar geen advocaatstagiair of stagiairadvocaat voor??? Bram Moskoviz had e..
Krek. » De derdepersoonsziekte is besmettelijk! Het rijtje is: ik kan jij/u kunt hij kan wij/jullie/zi..
Krek. » Als bezorgde burger heb ik natuurlijk beide bedrijven een mailtje gestuurd, naar het 'abuse@' adres...
Krek. » Ja, loklokken was ook mijn favoriet. Ik weet alleen niet hoe die dingen genoemd worden. Van die kosh..
iede » Loklokken.... Hij is genoteerd -:)




Queries: 14, time: 0.158477783203
RSS feeds: Bigtalk · Smalltalk · All
The bottom line. [x|c]
simonpam@ideacode.nl
Disclaimer
© 2010 Krek. Copy & Concept
All rights reserved